Er gebeurt van alles op het water. Sommige Beurtschepen hebben de kortste route gekozen en maar weinig havens aangedaan. Andere hebben al bijna alle havens gezien en hoeven alleen nog de verplichte rust van 10 uur en dan terug te zeilen naar Workum. Maar wat de slimste zet is geweest moet echt nog blijken. Inmiddels zijn de eerste schepen vertrokken uit Durgerdam voor deze terugweg en komen de laatste schepen in beeld aan de horizon om hun rust te kunnen pakken.

Er is ook een opdracht die de bemanning onderweg moeten doen. Dit jaar is dat; Energie opwekken zonder Horizon vervuiling. Is daar voldoende tijd voor? Zijn het naast zeilers creatievelingen?

De Strontrace is dit jaar anders, er wordt na de keuze van Haarlem of Amsterdam de route om de Noord genomen, tot spijt van een aantal omwonenden. De laatste twee schepen van de zware klasse varen momenteel door Haarlem, het wordt nog spannend hoever zij komen voor de bruggen in de ringvaart sluiten voor de nacht.

Bij de Westeinderplassen is een andere strijd gaande. De eerste schepen komen daar aan op weg naar Warmond. Zullen zij Warmond nog voor donker halen?