De kopgroep doet Amsterdam aan rond 22.00 in de Oranjesluizen bij Schellingwoude.

Eerst komt de Zes Gebroeders aangesleept door werven het Kromhout. Op Het IJ moet je motoren van de Havenmeester. En als je dan zelf geen ingebouwde motor bezit (hoort niet op Skûtsjes) dan is een sleep beter dan zo’n buitenboordmotortje op het roer. Snel daarna volgen de Eenvoud, de Verwisseling en de koploper bij de zwaren: de Willem Jacob, met de eerste dames aan boord. En daarmee is de kolk vol. De Westenwind moet wachten op de 2e schutting. Jammer.

Iedereen heeft gekozen voor heen over Lelystad, behalve de 2 zwaren (Willen Jacob en Maria) omdat de wind vandaag noordelijk is, maar later in de week westelijker wordt. Zelfde reden waarom de lichten allemaal kiezen voor over Haarlem heen, en over Amsterdam terug. De meer westelijke wind in de komende dagen.

Over het IJ dus motoren, de zwaren tot de Houthavens, daar 3 uren verplichte rust, en dan de nacht jagend en bomend door Amsterdam. De beste keus want ’s nachts rijden er geen trams over de bruggen van Amsterdam en worden ze aanstonds bediend voor wie de staande mast route vaart.

De anderen nog uren verder over het Noordzeekanaal tot Zijkanaal C en via Spaarndam naar binnen richting Haarlem.

In de Oranjesluizen is iedereen aan boord nog monter, de vaste ploeg uit Schellingwoude roert zich op de misthoorn, en wat familie van de Zes gebroeders komt net op tijd aanrijden. Gezellig. Aan boord van de Verwisseling wordt er al geslapen. 2 op, 2 af. Daar win je het straks op. Bij de anderen nog alle 4 aan dek, nu nog praatjes, maar straks werken, werken, werken.

Reporter: Victor Koopman